Sahadža jóga ve školách

4♣  Sahadža jóga do své oblasti zájmu prezentovat tento duchovní směr zahrnuje také mateřské skolky, základní školy nebo i university. Jednou z mnoha pěkných akcí byl program, jednoduše nazvaný “Indie očima Evropana”. Na Kohoutovické základní škole na ulici Pavlovská v Brně se tohoto programu účastnila celá škola – okolo 500 žáků a učitelů. Náplní programu tvořila hudba, meditace, praktické ukázky činností. Jako první se představila s koncertem skupina Vítr do dlaně, která také předvedla jednotlivým skupinkám seberealizační cvičení a krátkou meditaci pro každého. Následoval klasický indický tanec a klasický indický zpěv. Závěr patřil módní přehlídce indického oblékání. Součástí programu byly i různé dílny, které byly organizovány pro vyšší ročníky. Děti se mohly seznámit s indickým paličkovým tancem, zaposlouchat se do léčivého zpěvu nebo si vyzkoušet bubnování. Pro ty nejvyšší ročníky zde bylo povídání o Indii a prohlížení fotografií. Jako doplněk všeho měla celá škola jako část oběda „Tanduri kuře” – recept z kuchařky Šrí Mátadží. Ale to nebylo všechno: po celý týden před ukázkou byly v rámci přípravy pořádány dílny pro různé skupiny žáků, které zahrnovaly meditaci, paličkový tanec a malování henou na ruce (Mehandi). Potěšující na všem bylo to, že starší žáci připravovali indické sladkosti, které se podávaly při obědě pro celou školu. Akce měla velký úspěch a všichni žáci, počínaje nejmenšími a konče nejstaršími, si program moc chválili…

2♣ Indickými motivy  – mapa Indie, různé mandaly, had i Šrí Ganéša, jména žáků napsaná v sanskrtu, fotografie adoptovaných dětí – tím vším přivítal návštěvníky Indický den na Základní škole v Rousínově (u Vyškova). Bylo zde skoro vše, co se týká Indie. K dispozici byla knihovna školy. Náplní představení Sahadža jógy byl realizační a meditační program pro děti dvou skupin, od šesté do deváté třídy, každá skupina po jedné vyučovací hodině. Místnost byla hezky upravena – fotografie Šrí Mátadží, květiny, svíčka, tyčinky, hudba, propagační materiály Sahadža jógy. Součástí bylo i oblečení lektorů – ženy byly sárí a muži v kurtách. Program děti velmi zaujal, seděly jako pěny a poslouchaly, co se říká. Současně s námi probíhalo v jiné třídě vyprávění o Indie, nazvané Hodina s cestovatelem. Poté se skupiny dětí vyměnily a vše začalo znovu. Po obědě si přišel zameditovat i učitelský sbor. Dospělým se ani nechtělo odejít. Děti v odpoledním představení předvedly, co se o Indii za 3 měsíce v rámci projektu Adopce na dálku naučily. A bylo se na co dívat. Děvčata si vyrobila sárí, naučila se tančit, vařila indické pokrmy, malovala henou … 1Dále se děti seznámily s náboženstvími v Indii, jazykem obyvatel, zvyky, hospodářstvím, kulturou této země… Zřídily si na hřišti i menší indické tržiště, na kterém prodávaly svoje výrobky, které zhotovily ve škole během celé akce – polštářky, šátečky, přívěsky, korálky, náramky, ozdobné záložky, napekly perníčky…Během odpoledne, které bylo již i pro veřejnost, roznášela děvčata, oděná do sárí, připravené sladkosti indické kuchyně a další zájemci získávali svou realizaci…

♣ Již několikrát zavítala Sahadža jóga na největší zlínské gymnázium na Lesní čtvrti. Poslední školní den před Vánocemi je zde už šest let vyhrazen pro dopoledne plné přednášek, nazvané „Já & MY – dialogy s námi a o nás“. Přednáší se celé škole, studentům i profesorům. Studentům se nabízí k výběru dvaatřicet témat, představujících podle organizátorů „vše, co dnešní mládež zajímá“. O to více je potěšilo, že si mezi přednáškami si našla Sahadža jóga stabilní postavení a že nám podle ohlasu z předcházejících dvou ročníků přidělilo vedení opět nejprostornější místnost ve škole – tělocvičnu. Cestu si za námi našlo kolem pětatřiceti septimánů a oktavánů, z nichž někteří přišli už podruhé. Přednáška začala krátkým úvodem o Sahadža józe, o subtilním systému a čakrách a první hodina programu byla zakončena úvodní meditace. Studenti spolupracovali skvěle. Na žíněnkách uprostřed palubovky a vydrželi dlouho sedět a pozorně poslouchat. Bez obav si vyzkoušeli dosud neznámé věci a asi po hodině se studenti rozdělili do skupin podle zájmu. V té nejpočetnější se vysvětlovalo praktické využití schopností Sahadža jógy jako vyrovnávání kanálů, zvedání Kundaliní a bandan. Druhé skupince se názorně ukazovalo, jak se správně medituje a třetí skupina si připravila zvídavé otázky. Po dvou hodinách odcházeli mnozí gymnazisté spokojení, někteří se světýlky v očích, možná i trochu rozjitření. Na anketních lístcích, které si vedení školy od studentů nechalo vyplňovat jako reakci na jednotlivé besedy, jsme zahlédli názory typu: „Bylo to zajímavé – myslím, že mi přednáška hodně dala – měla by se příští rok pořádat zase…..“

Komentáře

comments

Leave a Reply